16 Lipiec

Zasada SMART

Cele wyznaczamy sobie bardzo często, zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Zwykle w momentach, w których potrzebujemy zmian – chcemy podnieść swoje kwalifikacje, nauczyć się nowego języka, zwiększyć wyniki sprzedażowe w firmie czy wprowadzić nowy projekt. Opcji jest wiele.

Określenie zamiaru wydaje się banalnie proste, jednak nic bardziej mylnego. W głównej mierze od właściwego sformułowania celu zależy, czy zostanie on osiągnięty. Jeśli nieprawidłowo zdefiniujesz cel, jego zdobycie staje się wręcz niemożliwe. Z pomocą przychodzi zasada SMART, która przedstawia 5 głównych reguł, dzięki którym Twój cel będzie precyzyjny i konkretny – a w efekcie możliwy do wykonania.

S.M.A.R.T

SSpecyfic Szczegółowy

Precyzując cel, musisz odpowiedzieć sobie na 3 podstawowe pytania:

  • Co chce osiągnąć?
  • Dlaczego chce to osiągnąć?
  • W jaki sposób chce to osiągnąć?

Stwierdzenie „będę pisał więcej artykułów” zamień na „będę pisał 15 artykułów miesięcznie, każdy po 1-2 strony, aby zwiększyć zainteresowanie czytelników”. W tej chwili Twój cel staje się konkretny – wiesz, co musisz zrobić, aby go osiągnąć. Łatwiej jest Ci go zrealizować.

M – Measurable – Mierzalny

Postępuj w myśl zasady – czego nie można zmierzyć, nie można również osiągnąć. Decydując się na dodatkową aktywność fizyczną, nie mów sobie jedynie „zacznę biegać”. Sprecyzuj to i zaplanuj „będę biegał co drugi dzień, rozpoczynając o godzinie 17, przez 40 minut”.

A – Achievable – Osiągalny

Bądź ambitny, ale pamiętaj, aby Twój cel był możliwy do realizacji. Nie zakładaj, że w miesiąc nauczysz się mówić perfekcyjnie w obcym języku. Zamiast tego przyjmij, że codziennie zapamiętasz 10 nowych słów. Nie wydaje się to trudne, prawda? Po 30 dniach Twój słownik językowy będzie bogatszy o 300 nowych obcojęzycznych wyrazów.

R – Relevant – Istotny

Mimo zaleceń, aby realizować cel bez nakładania na siebie presji, ważne jest, żeby osiągnięcie go stanowiło wyzwanie i było krokiem na przód. Najlepiej, aby znajdował się on odrobinę wyżej od granicy Twoich możliwości. Będziesz wtedy musiał wyjść ze swojej strefy komfortu i zdobyć nowe doświadczenie.

T – Timely defined – Terminowy

Wyznacz deadline. Cel bez terminu zakończenia prawdopodobnie zostanie na zawsze niezrealizowany, ponieważ zabranie Ci motywacji.

Zastosuj powyższe reguły a zauważysz, że staniesz się systematyczny, co w efekcie pozwoli Ci osiągnąć najlepsze wyniki i cieszyć się sukcesem. Metoda SMART jest z pozoru łatwym, a jednak niezwykle skutecznym sposobem przynoszącym satysfakcjonujące rezultaty.

Inne, równie ciekawe porady dla przedsiębiorców znajdziesz także na blogu dedykowanym wszystkim szefom.

Zapraszamy do lektury i zapoznania się z ofertą dla nowych przedsiębiorców.

  1. Dobra obsługa klienta – co wolno, a czego nie warto robić ?
  2. Analiza SWOT – dlaczego warto ją przeprowadzić?

Zachęcamy do komentowania wpisów i dodawania swoich opinii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *