12 czerwiec
ZUS PUE – co warto wiedzieć?
Dopiero dotarłeś do domu po pracowitym dniu i zapomniałeś skontaktować się z ZUS-em w celu uzyskania informacji na temat Twoich płatności i składek emerytalnych, a potrzebujesz takiej wiadomości na już? A może chcesz zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, nie tracąc przy tym całego dnia na stanie w kolejkach? Nic prostszego, załóż konto na Platformie Usług Elektronicznych i korzystaj z ułatwień udostępnionych swoim klientom przez ZUS.
Co to jest?
PUE, czyli Platforma Usług Elektronicznych, to bezpłatne narzędzie elektroniczne, które umożliwia sprawny kontakt z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. PUE udostępnia dane klienta zawarte na platformie ZUS-u elektronicznie, również poza godzinami pracy instytucji. To nie tylko sprawny dostęp do informacji i dokumentów ubezpieczeniowych, ale także zdalna możliwość składania wniosków, rozmowy z konsultantem i umawiania wizyt w jednostce ZUS-u.
Dodatkowo, PUE można spersonalizować zgodnie ze swoimi potrzebami. Portal został podzielony na tak zwane trzy panele:
- panel płatnika, który zawiera informacje na temat firm odprowadzających składki ZUS;
- panel świadczeniobiorcy (emeryci i renciści);
- panel ubezpieczonego – informacje o pracownikach, od których pracodawcy odprowadzają składki.
Jakie są z tego korzyści?
Dzięki rejestracji w PUE, użytkownik może m.in.:
- umówić się na spotkanie w wybranej placówce ZUS;
- monitorować składki emerytalne i obliczyć prawdopodobną wysokość emerytury;
- sprawdzić zwolnienia lekarskie (swoje, bądź pracownicze);
- złożyć dokumenty rozliczeniowe i ubezpieczeniowe;
- nadzorować zgłoszenia do ubezpieczeń;
- złożyć wniosek o dofinansowanie rodzinne 500+;
- otrzymać elektronicznie indywidualne odpowiedzi od konsultanta ZUS;
- mieć wgląd w poprawność przekazywanych do skarbówki dokumentów.
Co więcej, PUE ZUS oferuje również panel przygotowany z myślą o lekarzach, który daje medykom możliwość przeglądania wystawionych przez siebie zaświadczeń. Dodatkowo tworzone jest również rozszerzenie panelu lekarskiego o tak zwane e-zwolnienia.
Jak założyć?
Założenie profilu na Platformie Usług Elektroniczny rozłożone jest na dwa etapy. Pierwszy z nich to rejestracja za pomocą formularza znajdującego się na głównej stronie ZUS-u, natomiast drugi etap to potwierdzenie tożsamości.
Potwierdzenie tożsamości można uzyskać w dwojaki sposób:
- osobiście w jednej z placówek ZUS-u po okazaniu dowodu tożsamości;
- za pomocą bankowości elektronicznej poprzez bank rodzimy, który działa na zasadzie porozumienia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Kto może korzystać z ZUS PUE?
- klient ZUS-u, który ukończył 18 lat i założył konto na platformie PUE;
- pracownicy/zleceniobiorcy, którzy posiadają ubezpieczenie;
- płatnicy składek;
- emeryci i renciści.
PUE ZUS to niezbędne narzędzie elektroniczne ułatwiające realizację większości spraw ubezpieczeniowych przy minimalnym wykorzystaniu czasu i bez konieczności wychodzenia z domu.
Przedsiębiorco! Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu aktualizacji do ZUS-u oraz skierowaniu jej do odpowiedniej placówki? My pomożemy! Zapoznaj się z naszą atrakcyjną ofertą na usługi księgowości uproszczonej i pozbądź się kolejnego, uporczywego obowiązku.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych to temat obszerny i wszystkim doskonale znany. Zachęcamy zatem do zapoznania się z podobnymi artykułami, które pomogą w rozjaśnieniu harmonogramu bieżących obowiązków i zmian w ZUS-ie: