19 Kwiecień

Bezpieczny podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny jest niczym innym jak plikiem, który dołączamy do podpisanego dokumentu. Opiera się na szyfrowaniu danych czyli kryptografii co uniemożliwia wszelkie manipulacje nim w przeciwieństwie do podpisu odręcznego, który łatwo podrobić fałszując dokument na jakim się znajduję.

Te dwie formy podpisu łączy cel jakim jest identyfikacja i potwierdzenie tożsamości oraz woli składającego podpis. Podpis elektroniczny przedstawia się w formie znaków, a weryfikacja jego odbywa się elektronicznie. Ma umożliwić czynności takie jak podpisywanie i elektroniczna wymiana dokumentów, zawierania umów przez internet czy podpisywanie ofert na aukcjach.

Typy podpisu elektronicznego

Z kwalifikowanym certyfikatem Z niekwalifikowanym certyfikatem
Tzw. bezpieczny wykorzystywany głównie przez urzędy do przesyłania dokumentów takich jak pisma sądowe czy deklaracje podatkowe. Posiada certyfikat Narodowego Centrum Certyfikacji.

Bezpieczny podpis elektroniczny zostanie wydany po uiszczeniu odpowiedniej płatności.

Tzw. zwykły stosowany głównie przy wymianie e-maili, nie posiada certyfikatu więc nie jest na tyle bezpieczny aby mógł być wykorzystywany przy przesyłaniu dokumentów większej wagi.

Zwykły podpis elektroniczny możemy nabyć bezpłatnie.

Podpis elektroniczny możemy nabyć w instytucjach takich jak:

– Krajowa Izba Rozliczeniowa (Szafir),
– Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (Sigillum),
– Unizeto Technologies (CERTUM),
– Enigma S.O.I.(PEM-HEART),
– EuroCert.

Podpis elektroniczny możemy wykorzystać m.in. do składania dokumentów do urzędów takich jak GIODO, CEIDG, KRS, do składania e-deklaracji ZUS, podatkowych, podpisywania umów. Wszystkie te dokumenty opatrzone podpisem elektronicznym mają taką samą moc prawną jak dokumenty podpisane własnoręcznie.

Regulacje prawne

Na jednoznaczną identyfikacje osoby składającej podpis składają się dane w postaci elektronicznej wraz z danymi osoby tworzą całość. Podpis przyporządkowany jest wyłącznie do jednej osoby i sporządzony jest na podstawie bezpiecznych urządzeń, które podlegają wyłącznie osobie, która podpis składa.

Ustawa regulująca o podpisie elektronicznym obowiązuje od 2001 roku, a pierwsze publiczne użycie podpisu elektronicznego odbyło się w październiku 2001 roku. Symboliczny e-podpis pod ustawą o podpisie elektronicznym złożył prezydent Aleksander Kwaśniewski.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *